חשוב מאוד מי ששילם מכס ללא הטבת מס שמגיעה מארץ המקור, אבל יש לו חשבונית שבה מוצהר ארץ המקור, הרי זה יכול לשמש מסמך חליפי למסמכי מקור / העדפה מכיוון שגם היבואנים הישירים נוהגים כך.

שאפו ענק לעו"ד אליס אברמוביץ' שהצליחה לנצח את הרשעים במכס ולקבל פסק דין עבור היבואנית מאי מוטורס בשתי תביעות לבית המשפט השלום בת"א ת"א 8411-05-21 + ת"א 21649-09-20 "..שהתובעת עונה לדרישות סעיף 3 לחוק המסים העקיפים (מס ששולם בחסר או ביתר) . בהינתן העובדה שהתובעת עתרה לתשלום מכח הוראות חוק המסים העקיפים … הרי יש לחייב את הנתבעת …" פס"ד של השופט אביים ברקאי ראה מצוף למטה.

"רשימת רכבים שיובאו בתנאי העדפה על ידי היבואנים הישירים" היא רשימת סוגי כלי רכב שיובאו ע"י יבואני הרכב הישירים ופטורים מהצגת מסמכי מקור / העדפה כדוגמת אירו 1 – EUR1 המקנה הנחת מכס. הרשימה הזו מפורסמת באתר מאגרי המידע של הממשלה . עדיין המכס מתעמר ביבוא האישי שעליו אני מגן ויש בכוונתי להגיש בג"ץ חדש נגד המכס שלא פוטר את מייבא רכב ביבוא אישי מההתעסקות במסמכי העדפה ובעיקר מסמך אירו 1 – EUR1 . מדובר על הנחה של 7% הנופלת על כל המחיר כך שזה יכול להגיע למספר כפול של אחוזים! ולכן כל כך חשוב שיהיה פטור ליבוא אישי של רכב מהצגת מסמך אירו 1 – EUR1 .

מייבא רכב ביבוא אישי, כדי להגיע לרשימה של כלי רכב הפטורים מהצגת מסמכי העדפה / מקור בעיקר אירו 1 – EUR1 , נכנסים לאתר DATA GOV ואח"כ רושמים רשימת רכבים שיובאו בתנאי העדפה על ידי היבואנים הישירים, ואז מקבלים קבצי מידע על פי היבואנים. וכך מקבלים פטור מהצגת מסמך אירו 1 – EUR1.

למה המכס מתנהג כמו גיס חמישי לטובת יבואני הרכב ופוגע ביבוא אישי של רכב וביבוא מקביל ?

למה המכס נגד התחרות בענף הרכב ופוגע ביבוא אישי של רכב וביבוא המקביל ?

למה המכס עיוור לאינטרס הציבורי בנושא יבוא רכב, ופוגע ביבוא אישי של רכב וביבוא המקביל ?

למה המכס לא אמר אמת לבג"ץ ולא הסכים כי מייבא רכב ביבוא אישי לא מסוגל להשיג מסמכי העדפה / מסמך מקור כדוגמת אירו 1 – EUR1 .

יש כמה תשובות אפשריות

א. במכס יש אנשים מושחתים שמקבלים שוחד מיבואני הרכב כדי לנצל את מעמדם כמונופולין יבוא רכב מיצרן, ולפגוע ביבוא האישי של רכב וביבוא המקביל.

ב. במכס יש אנשים מטומטמים שלא מבינים את הנזק שהם עושים לאזרחי המדינה כאשר בפועל הם פוגעים בתחרות בענף הרכב ופוגעים ביבוא אישי של רכב וביבוא המקביל.

ג. במכס יושבים אנשים עצלנים שלא אוהבים לעבוד ולא אכפת להם מהתחרות בענף הרכב, והם ממש לא רוצים לטפל בנודניק השקרן והמכוער האזרח הקטן שרוצה לעשות יבוא אישי של רכב או לרכוש רכב בזול יותר ביבוא המקביל.

לדעתי כל התשובות נכונות!

למרות ההתנהלות הפושעת של המכס נגד האינטרס הציבורי, ותודות לכוחות הפועלים לטובת האינטרס הציבורי כמו שר האוצר סמוטריץ שמלבד היותו איש קיצוני מסוכן, הוא גם דואג לאזרח הקטן, ותודות ללחץ שהפעילו עליו היבואנים המקבילים ובמיוחד החבר אלעד ברשאן , שר האוצר חתם על שינוי צו תעריף המכס כך שיבואן מקביל ויבואן אישי יהנה מאותה הטבה שנהנה יבואן ישיר בהקשר להסכמי העדפה לכלי רכב המיוצרים באירופה. משנת 2011 עת המכס ביטל נוהל קודם שפטר הצגת מסמכי העדפה ביבוא האישי והמקביל , היבואנים הישירים היו פטורים וכל השאר משלמים. תודות להוראת שעה של צו תעריף המכס כל הנחה שהיבואן הישיר, כך גם היבוא המקביל / עקיף / יבואן זעיר והכי חשוב מייבא רכב ביבוא אישי מקבל . יצא נוהל חדש המכונה שחרור כלי רכב בקוד 815 – אני מכנה אותו נוהל פטור ממסמכי מקור מספר 815

הבג"ץ שלי נגד הנבלות מהמכס בעניין פטור ממסמכי מקור פטור ממסמך אירו 1 EUR1 נכשל, כבוד הבג"ץ העיף אותי מכל המדרגות בטענה שאין כאן כל עניין משפטי, וכי לא הוכחתי שמייבא רכב ביבוא אישי לא מסוגל להשיג מסמכי מקור, ולכן הם לא יכולים לדון בכך ודוחים העתירה על הסף. אני אוהב את השופטים בבית המשפט העליון אבל בעניין הזה הם היו פחדנים, כמו גם בעניינים רבים אחרים שאין להם אומץ להיכנס לנושא רק בשביל הצדק.

בניגוד אליי שנכשלתי, עו"ד אליס אברמוביץ הצליחה לנצח את המכס בעניין שבאותו נושא אבל לגמרי אחר. אמרתי כבר שיש במכס אנשים רשעים שפועלים כנגד האינטרס הציבורי, גם בעניין זה המכס טען שאי אפשר לאמת את מסמכי המקור אירו 1 ולכן על מאי מוטורס יבואן מקביל של כלי רכב לשלם גירעון בעניין הטבת השוק שניתנה לו, אבל משרדה של אליס אברמוביץ הצליח לשכנע את בית המשפט אחרת

בתמונה לנדרובר דיסקברי 4 בנבי מוסא מדברי יהודה, שהבאת ביבוא אישי, והצלחתי לחסוך כמאתיים אלף ש"ח בהשוואה למחיר אצל היבואן – חברת המזרח. אין לי כל ספק שחברת המזרח עושקת את הלקוחות שלה שיש להם הטבת מס כמוני , הטבת מס כמו מונית, וגונבת להם חלק מהטבת המס.